Brobygning og kreativitet kan sørge for, at kulturen ikke visner

Coronapandemien har sat mange begrænsninger for, hvordan vi omgås i hverdagen. Det har også ramt de kulturelle aktører, der, trods de mange udfordringer, har fundet på alternative løsninger og set muligheder, som gør, at der stadig er liv i kulturen. 

Under Ringgadebroen blev tæppekoncerten Herselection afholdt, der var et samarbejde mellem Radar, Andromeda, Aarhus Volume og Future Female Sound. Foto: Albert Helmig

Benjamin Munk og Zina Hameed

Siden den 11. marts 2020 har coronapandemien hængt over os. Vores velkendte hverdag blev med ét ændret, og selv vores måde at opleve kultur på, skulle tilpasses. Pandemien har udfordret den virkelighed, vi ellers har været vant til, og det sociale nærvær er blevet begrænset. Så hvordan holder man liv i den aarhusianske kultur?

I nogle måneder blev også fester og kulturelle begivenheder sat helt på pause. Så kom de tilbage. Og så blev de sat på pause igen.

Magnus Holgersen er en af dem, der har savnet kulturelle oplevelser og socialt samvær. Han undrer sig dog over, hvordan det aarhusianske kulturliv trodser pandemien, så aarhusianerne undgår at lide af kultur-abstinenser. 

En hjælpende hånd

I en ny virkelighed hvor håndsprit, mundbind og afstand er blevet hverdag, har arrangørerne rundt i det aarhusianske kulturliv været nødt til at tænke kreativt for at holde kulturen i live. 

En af dem, der har tænkt ud af boksen, er Shubhdeep Singh Parwana. Han ejer Soulitate Chaibar i Aarhus, der, udover at være café, også inviterer indenfor til sociale og kulturelle begivenheder f.eks. digtoplæsning, filmvisning og talks. 

Det seneste halve år, har Soulitate Chaibar gjort en indsats for at hjælpe andre med at afvikle arrangementer, der ellers var aflyst. 

En række antropologistuderende skulle have afholdt en fernisering på Moesgaard Museum, men det blev aflyst, og de studerende rykkede derefter til Sydhavnen på opfordring af Shubhdeep. Og for ham handler det om andet end kunder i butikken: 

“Jeg synes, det er fedt, at institutionerne normalt selv afholder udstillinger, ferniseringer eller lignende, men det ene udelukker jo ikke det andet. Det her gør jeg, for at gøre det mere tilgængeligt og for at formidle kulturen til andre, der normalt ikke opsøger den slags.” 

På adressen i Sydhavnen har et af de åbenlyse tiltag henover sommeren været at rykke arrangementerne udenfor. 

Her spiller Cantaclaro hos Soulitate Chairbar den 10. juni 2020. Foto: Jonathan Rønn

En tiltrængt tænkepause

Kulturforeningen Aarhus Volume har de seneste år haft fart på, og selvom pandemien hev tæppet væk under dem og satte en stopper for mange af deres arrangementer, så tror leder og medstifter af Aarhus Volume Albert Helmig, at det har givet kulturlivet den tænkepause, der var brug for.  

“Vi har fået mulighed for at tænke i andre baner og lige trække vejret. Det bliver jo spændende at se, hvordan fremtiden kommer til at se ud. Måske lidt for spændende, for der er nok nogle aktører, der ryger i svinget, men vi forbereder os på, at det her fortsætter, og så må vi skabe nogle rammer, hvor vi stadig kan dyrke kulturen,” fortæller Albert Helmig. 

Den kreativitet, der ofte forbindes med kulturbranchen, kom også til udtryk, da vi i foråret så flere eksempler på livestreaming af koncerter, og her i sensommeren har flere og flere indenfor kulturbranchen været tvunget til at tænke ud af boksen for at stille aarhusianernes oplevelsestrang og sult efter kultur. 

Alternativt samarbejde

Albert Helmig har med sine mange titler fingeren på pulsen i det aarhusianske musikliv. Udover at være leder og medstifter for Aarhus Volume, fungerer han også som booker for SPOT Festival, og her oplever han, at pandemien har fået musikere og spillesteder til at prøve nogle ting af, de måske ikke har haft en tendens til tidligere.

“Aarhus Volume er baseret meget på samarbejde mellem bl.a. musikere, spillesteder og andre foreninger, og det har jo kun gavnet os i denne her tid. Jeg synes, man mærker, at både musikere, spillesteder og gæster virkelig mangler det fysiske møde ved en koncert, så de har været gode til at samarbejde, så vi stadig kan holde liv i musikscenen. Alle de arrangementer, jeg har været til i år, har været et samarbejde mellem flere forskellige aktører indenfor musikscenen,” fortæller Albert Helmig. 

Musikbranchen var hurtige til at tilpasse sig den nye virkelighed, og allerede i foråret, kunne vi følge med da, Aarhus’ årlige SPOT Festival, blev afviklet gennem et livestream format, de skabte i samarbejde med GAFFA. 

De mindre musikalske aktører har indgået samarbejde, for at kunne fodre aarhusianerne med live musik. I september gik Aarhus Volume, spillestedet Radar, NGO’en Future Female Sound og kulturforeningen i Gellerup, Andromeda, sammen og afholdte en udendørs tæppekoncert, hvor publikum i små grupper på fem sad på hvert sit tæppe og nød et DJ-set, mens en rullende bar sørgede for forplejninger. 

“Vi er nødt til at finde på alternative løsninger, og have en form for out-put. Ellers bliver man sgu tosset,” siger Albert Helmig.  

,

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *