Undrer du dig også? Derfor holder busserne stille om natten i Aarhus

I Aarhus og omegn har der aldrig kørt offentlig transport efter midnat i hverdagene, og det undrer blandt andre formanden for Studenterrådet ved Aarhus Universitet. Begrundelsen fra kommunen er dog, at det er ren underskudsforretning at have busser kørende om natten.

I dag kører der ikke natbusser i Aarhus i hverdagene, men flere aarhusianere undrer sig over hvorfor. Foto: Arkivfoto/Ritzau Scanpix

Af Renée Riisgaard Pedersen og Sofia Morre Christensen

Redaktionsmødet på magasinet BioGeo trækker ud. Sådan er det, når der skal træffes mange redaktionelle beslutninger.

Men Kresten Emil Frederiksen, der er kandidatstuderende på biologistudiet, bliver nødt til at tage tidligere hjem end de andre. Også selvom han er chefredaktør på bladet, der bliver udgivet til biologer og geologer på Aarhus Universitet. Han bor nemlig i Hasle, og busserne kører ikke ud til hans bopæl efter klokken 24. Og da han er fra København, hvor der kører natbusser i hverdagene, undrer han sig over, hvorfor det ikke også er tilfældet i Aarhus.

Og det spørgsmål har vi nu søgt at få svar på.

Ville være en hjælp til studerende i yderområder

Det viser sig, at det ikke kun er Kresten, der har problemer med at komme hjem efter studieaktiviteter i hverdagene. Det fortæller Alexander Estrup, der er formand for Studenterrådet ved Aarhus Universitet.

”Det er et problem, at der ikke kører natbusser i Aarhus i hverdagene, fordi mange studerende, grundet at SU’en ikke er den højeste, bor udenfor cykelafstand til universitetet. Derfor bliver de afskåret fra diverse sociale arrangementer.”

Samtidig bliver de også i eksamensperioden begrænset af, at de ikke kan sidde på universitetet til sent, fordi de så ikke har mulighed for at komme hjem, forklarer han.

Situationen nikker Kresten genkendende til:

“Jeg har altid boet et godt stykke fra centrum grundet huslejepriserne. Det har blandt andet drejet sig om Tilst, Åbyhøj og nu Hasle.”

I 2016 lavede studenterrådet desuden en rapport ved navn ‘God og billig offentlig transport til studerende’, hvor de også foreslog, at offentlig transport om natten kunne gøre Aarhus til en bedre studieby.

Nedenfor kan du læse, hvad andre aarhusianere mener om idéen med natbusser i hverdagene:

Grafik: Renée Risgaard Pedersen

Det handler om prioritering og økonomi

I første omgang henvendte vi os til Midttrafik, som står for den kollektive trafik i Aarhus. Britta Charmig, der er projektleder ved Midttrafik, forklarer, at beslutningen ligger hos kommunen:

”Det handler i bund og grund om økonomi og prioritering. Aarhus Kommune har valgt at prioritere serviceniveauet i dagtimerne, og hvis vi skal opretholde det, så ville det kræve en ekstra pose penge, for at der også kunne køre natbusser. Og det har vi ikke lige nu. ”

Ikke kundegrundlag for natbusser i hverdagene

Da den politiske beslutning ligger hos kommunen, retter vi henvendelse til dem. Her får vi fat i Rigmor Korsgaard​, ​som er chefkonsulent for kollektiv trafik i Aarhus Kommune. Det er byrådet, der politisk beslutter, hvordan serviceniveauet skal være og bestemmer, hvor mange penge, der skal sættes af til den kollektive trafik. Hendes rolle er at bestille den kollektive trafik hos Midttrafik på vegne af kommunen.“Kollektiv trafik er ren underskudsforretning. I myldretiden kan det betale sig, men i ydertidspunkterne koster det virkelig penge at køre.”

“Kollektiv trafik er ren underskudsforretning. I myldretiden kan det betale sig, men i ydertidspunkterne koster det virkelig penge at køre.”

Hun begrunder fravalget af natbusser i hverdagene med, at der ikke har været efterspørgsel efter det:

“Ja, hvordan kan vi vide det?,” siger hun og griner.

“Der er jo altid enkelte borgere, der efterspørger noget, der passer dem, men med mindre der er massiv efterspørgsel efter et eller andet, så er det ikke noget, kommunen reagerer på, for der skal rigtig mange mennesker til, for at det kan betale sig.”

Hun fortsætter:

“Kollektiv trafik er ren underskudsforretning. I myldretiden kan det betale sig, men i ydertidspunkterne koster det virkelig penge at køre.”

Formand: Kan ikke forstå det argument

Men det argument kan Alexander Estrup, formand for Studenterrådet ved Aarhus Universitet, ikke forstå.

”De studerende fylder en kæmpe del i Aarhus, så jeg kan ikke forstå, at der ikke er kundegrundlag for, at der skal køre natbusser i hverdagene.”

Rigmor Korsgaard oplyser, at hvis man som borger har bemærkninger til køreplanerne i Aarhus, afholder Midttrafik en høring hvert år, hvor man kan komme med sine bemærkninger. Hvis der er massiv efterspørgsel på noget, har Rigmor Korsgaard tidligere nævnt, at kommunen vil reagere på det.

Men indtil videre kan Kresten glæde sig ved, at han kan drille sine aarhusianske venner med, at københavnerne stadig vinder, når det kommer til fleksibiliteten af den offentlige transport.

“Der slår København Aarhus med længder,” griner han.

Hvis du gerne vil komme med bemærkninger til den offentlige transport i Aarhus

Du kan holde øje med kommende høringer ved at følge linket her.

Ellers kan du altid sende bemærkninger via Midttrafiks kontaktformular. Den finder du her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *