Tung trafik tynger stadig Jægergårdsgade

Jægergårdsgade blev i maj 2020 omdannet til cykelgade, men vejen præges også af den tunge trafik. Foto: Simon Burek Kaas

For fem måneder siden blev Jægergårdsgade omdannet til en cykelgade, som skulle tilgodese trafikken på to hjul. De lokale butiksejere har dog ikke mærket nogen forskel på gaden, der stadig præges af tung trafik, og de efterspørger andre løsninger.

Simon Burek Kaas og Lasse Petersen

”Jeg vil ikke engang kalde det en cykelgade. Det er jo bare en gade, hvor der også er cykler. Jeg synes, det er latterligt at kalde det det, for der er ikke sket en skid.”

Sådan lyder ordene fra Lene Hansen, som driver møbelforretningen A Mano i Jægergårdsgade i Aarhus C. På den livlige handelsgade, som ligger syd for centrum, skal man se sig ekstra godt for, når man krydser vejen. Jægergårdsgade er nemlig hyppigt brugt af både cyklister, bilister og chauffører af større vogne, som skal læsse varer af.

For fem måneder siden skulle det laves om. Aarhus Kommune ville lave Jægergårdsgade om til en cykelgade, der skulle komme café- og butikslivet til gode ved at fjerne meget af den tunge trafik.

Se her, hvordan trafikken tager sig ud i Jægergårdsgade i myldretiden. Video: Simon Burek Kaas

“De seneste år er restauranter og caféer blomstret frem på Jægergårdsgade, og flere og flere mennesker hænger ud på gaden og på fortovet, og det vil vi gerne understøtte,” udtalte Bünyamin Simsek, rådmanden for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, dengang til TV2 Østjylland.

I dag har gaden fået fem store bump, og flere skilte markerer, at man som bilist maksimalt må køre 30 km/t.

“Men den tunge trafik er her stadig,” siger Lene Hansen. “Der er rigtig mange cykler og rigtig mange biler. Hele tiden.”

Også på de sociale medier undrer brugerne sig over beslutningen om at gøre Jægergårdsgade til en cykelgade. Foto: Reddit

“Vi havde håbet, at det var blevet mere som et stræde, hvor der var mere plads til fodgængere og udeservering,” siger Buster Andersen, som er barista hos Street Coffee.

Men ifølge erhvervsdrivende Per Hjorth har trafikken gennemgående været et stort problem i de 25 år, han har drevet sin virksomhed. Tiltaget med cykelgaden har heller ikke hjulpet.

“Når de store lastbiler kører hen over bump, larmer det, så vinduerne ryster. Der har i alle de år, jeg har været medlem i Gadeforeningen, været snak om at ensrette vejen. Men det ønske er aldrig blevet til noget.”

Flere steder i og omkring Aarhus Midtby, hvor har man indført cykelgader, er biltrafikken ensrettet, blandt andet på Østergade og Mejlgade. Butiksejere i Jægergårdsgade håber, at det også kan blive en løsning hos dem. Foto: Aarhus Kommune

Brugere på sociale medier som Facebook og Reddit giver også udtryk for, at situationen i Jægergårdsgade kunne forbedres. Mange bakker her op om en mulig ensretning af gaden og en udvidelse af fortovene. Nogle vil have bilerne fuldkommen fjernet, så der kan skabes ro ved fortovsrestauranterne og i den forbindelse gøres en indsats for at gøre området mere grønt.

Her påpeger en anden, at der skal være plads til at parkere for områdets beboere i de små sidegader, hvilket gør det umuligt at lukke helt ned for tung trafik. En anden igen opfordrer til at se på måder, hvorpå trafikken kan ledes lang togbanen. Enkelte brugere er samtidig uenige og ser ikke nogle problemer med trafikken i Jægergårdsgade.

Mejlgade viste vejen

På nogle af de andre cykelgader omkring i Aarhus har man i højere grad flyttet den tunge trafik væk. For eksempel på Mejlgade, som i 2011 blev den første cykelgade i Danmark. Her er vejen ensrettet for bilerne, mens cyklerne færdes på kørebanen i begge retninger.

En løsning i denne stil efterspørges blandt andet af flere af de forretningsdrivende i Jægergårdsgade, og der har tidligere været diskussioner omkring muligheden. Dengang endte man ikke med at gå videre med idéen. At ensrette gader kommer nemlig med sin del af overvejelser, lyder det fra mobilitetsplanlægger for Teknik og Miljø, Morten Skou Nicolaisen.

“Der er nogle udfordringer ved at ensrette, for i hvilken retning skal man for det første ensrette? Og hvad så med den trafik, der tidligere har søgt den vej, der nu ikke længere er mulighed for? Søger den ind i boligkvartererne, eller bliver den tvunget ud på store omveje?” spørger han for at illustrere nogle af de processer, der skal gennemføres, inden en ensretning af en gade kan sættes i værk.

“Det har man aldrig landet en endelig analyse af i forhold til Jægergårdsgade. Men det skal gøres, hvis man vil gribe i et relativt stort håndtag, som en ensretning ville være på så central en gadestrækning, som Jægergårdsgade er.”

Teknik og Miljø kan tage beslutningen

Ensretning som løsningsmulighed i forhold til de trafikale problemer er ellers noget, man i forvejen taler om i Jægergårdsgade. Men flere butiksejere og borgere giver udtryk for, at det skulle være brandvæsenet og deres behov for at skulle kunne rykke ud, som bremser denne mulighed.

Det afvises af Søren Nordtorp, der er beredskabsinspektør hos Østjyllands Brandvæsen. Han fortæller, at en ensretning af Jægergårdsgade ikke ville sætte en stopper for brandvæsenets indsatsforhold. Derudover har udrykningskøretøjer mulighed for at omgå almene færdselslove og køre imod færdselsretningen, hvis det er nødvendigt.

Mange efterspørger desuden mere dialog med de lokale politikere for at få sat skub i tingene. Egentlig er det Teknik og Miljøs beslutning, hvorvidt en gade skal ensrettes. Men fordi beslutningen er så kompleks, ønsker forvaltningen at få politikerne ind over.

“En ensretning kan vi i princippet selv vælge at udføre som myndighed. Men det er klart, at der ikke er nogen, der har interesse i at gennemføre noget, der har så store konsekvenser, uden at have afvejet det med det politiske system,” forklarer Morten Skou Nicolaisen.

Det har desværre ikke været muligt at få en kommentar fra hverken Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, eller Henrik Seiding, der er direktør i Teknik og Miljø.

,

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *