På den 600 meter lange Tordenskjoldsgade finder man ikke et eneste lyskryds, vejbump eller chikane, og det skaber gode forhold for bilister, som ikke er bange for at give speederen et ekstra hårdt tryk. Borgere og butiksindehavere er trætte af fartsyndere, og kommunen tager sagen op. Spørgsmålet er, hvordan man stopper fartsyndere uden at genere den generelle trafik.
Af Matias Gabay og Anna Konggaard
På hjørnet af Tordenskjoldsgade ligger Posins Frisør. Bag ruderne står ejer David Posin og har et godt udsyn til trafikken. Han ser dagligt biler suse forbi facaden i høj fart. Det er typisk den samme type bil. “Muskelbiler” kalder han dem. Og de kommer for at ræse på den lange butiksgade uden fartdæmpere.
David Posin har udover sin frisørsalon posten som formand for Trøjborgs handelsforening, og foreningen oplever fartsynderne som et stort problem for både beboere og butiksejere på Trøjborg. Det gør den livlige gade til et usikkert sted at færdes.
”Vi er glade for at have biler, men vi er ikke så glade for at have dem, som kører 120 kilometer i timen ned igennem gaden, og dem er der altså temmelig mange af,” siger David Posin og tilføjer:
”Der er godt nok fodgængerfelter, men det er ikke alle, der holder tilbage for det. Ikke engang når man går derud.”
David Posin og resten af bestyrelsen i handelsforeningen får mange henvendelser fra beboere om fartsyndere, og de drøfter ofte problemet. De har flere gange langet ud til kommunen med forespørgsler om fartdæmpende foranstaltninger, men kommunen har ikke gjort noget endnu. Nu er sagen igen oppe at vende.
Foreningen spejder dog efter en løsning, der også tilgodeser den generelle trafik.
De ønsker foranstaltninger, der gør det sværere at trykke speederen i bund, men de frygter også for butikslivet, hvis bilernes forhold forringes. Det vil både gøre det sværere at komme omkring, og der vil højst sandsynligt ryge et par parkeringspladser, og der vil altså være en sandsynlighed for, at nogle at kunderne vil finde andre områder af byen at handle i.
En kombination af vejbump og nedsættelse af den tilladte hastighed
Spørger man civilingeniør Svend Tøfting, der er projektleder med fokus på trafik, er en kombination af bump og en nedsættelse af hastigheden til 40 kilometer i timen uden tvivl den mest effektive metode til at stoppe vanvidsbilister.
“Dels indskrænker det ikke vejarealet og dels er det meget effektivt til at holde trafikken nede under de 40 kilometer i timen,” siger han.
Han mener ikke, at butiksejerne skal bekymre sig om, hvorvidt den nedsatte hastighed vil koste kunder.
“Nedsætter man hastighedsbegrænsningen fra 50 til 40 kilometer i timen, så kommer turen fra den ene ende af Tordenskjoldsgade til den anden blot til at blive forlænget med 10 sekunder. Det vil ikke koste kunder. Med de 40 i timen, så får du også et meget bedre handelsmiljø i gaden,” siger han.
Ikke enighed om den rette løsning
Jesper Frandsen, trafikplanlægger ved Aarhus Kommune, kan ikke udtale sig direkte om udsigterne for Tordenskjoldsgade, da handelsforeningens forespørgsel i disse dage er i gang med at blive bedømt, men han indrømmer, at det er en speciel gade med mange udfordringer.
Han understreger, at der er mange faktorer, der gør det svært at træffe beslutningen om, hvorvidt fartdæmpende foranstaltninger er en god ide eller ej. Først og fremmest, siger Jesper Frandsen, er vejbump ikke så effektive overfor fartbøller, som man kunne håbe.
“Dem, der kører hurtigt gør det også, når vi laver foranstaltninger. Erfaringsmæssigt får vi ikke stoppet de der vilde banditter med bump.”
Det skyldes, forklarer Jesper Frandsen, at bumpenes højde er indrettet efter den hastighed, der må køres på gaden.
“I Tordenskjoldsgade må man jo køre 50 kilometer i timen, så man ville kunne køre rimelig hurtigt over bumpet uden det store ubehag. Så hvis man ikke er sart, kan man sagtens køre over væsentligt hurtigere.”
Hvis bumpene skal have en effekt, skal farten altså også sættes ned, og det er straks et større indgreb, som beslutningstagerne skal forholde sig til.
Hensyn til busserne
Muligheden for vejbump på Tordenskjoldsgade bekymrer Bjarne Larsen, der er HR- og kvalitetschef hos Busselskabet Aarhus Sporveje. Da busser er langt mere følsomme overfor bump end andre transportmidler, forringes komforten for passagererne og ikke mindst for de buschauffører, der møder bumpene mange gange dagligt.
“Hvis du kører over et bump, så får man et hop. Og hvis man som chauffør skal hen over et hop 17 gange på en tur, er det hverken rart eller godt for ryggen. Så der er en nogle arbejdsmiljømæssige ting, der er temmelig skidt,” siger Bjarne Larsen.
Derudover lægger han vægt på, at flere bump og nedsat hastighed vil have en negativ effekt på den generelle busdrift i Aarhus.
Hensynet til busserne udpeger trafikplanlægger Jesper Frandsen også som et af de hensyn, der skal tages højde for i en eventuel løsning.
“Tordenskjoldsgade er jo en gade, der skal bære noget trafik med busser og biler. Den er lidt speciel. Det er jo både en handelsgade, en boliggade, og en trafikvej, der er vigtig for den kollektive trafik, så der er mange hensyn, som skal afvejes der,” siger han.
Civilingeniør Svend Tøfting ser også bushensyn som en udfordring, men han tror ikke på nogen drastiske konsekvenser af en lavere hastighedsbegrænsning. Han forklarer, at vi i Danmark er langt mere påpasselige med at lave zoner med lav hastighedsbegrænsning, hvis der kører busser på strækningen, modsat mange andre europæiske byer hvor der er mange zoner med begrænsninger på 30 kilometer i timen.
Kun enkelte syndere
I forbindelse med den igangværende sag har kommunen været ude og foretage en hastighedsmåling for at se om hastighedsbegrænsningerne generelt bliver overholdt.
“Målingen viser, at langt hovedparten kører rigtig, rigtig pænt,” fortæller trafikplanlægger Jesper Frandsen:
“Udfordringen er formentlig, at der er nogle ganske få, der kører for hurtigt, og at det så er dem, man oplever.”
Han peger på, at der generelt er kortere til en afgørelse om fartdæmpende foranstaltninger, hvis kommunens hastighedsmåling slår ud. Det kan altså være sværere at få foranstaltninger, der hvor folk generelt kører pænt, men med enkelte fartbøller, fordi den generelle trafik fungerer som den skal.
Trafikplanlægger Jesper Frandsen fortæller, at afgørelsen vil falde inden for et par måneder, hvis ikke før. Trøjborgs foreningsformand, David Posin, ser frem til noget afklaring, og han håber, at afgørelsen vil gøre Tordenskjoldsgade tryggere.
Jeg tror at en mere helhedsorienteret løsning vil være at foretrække end vejbump. En løsning hvor der tænkes i bløde trafikanter, flere vejtræer og et hyggeligt gademiljø med mulighed for udeservering, ophold er at foretrække. En ændring af vejprofilet med plads til de bløde trafikanter – cykler og gående. Og en snæver vejbane til bil-bus trafikken vil nedsætte bilernes hastigheden og gøre Tordenskjoldsgade langt mere imødekommende. Der skal tænkes større. Hvordan gør man Tordenskjoldsgade til folks nye ynglings indkøbs – og cafegade samtidig med at hastigheden sænkes.
Løsningen af trafikproblematikken på Trøjborg er en byplanlægningsopgave, hvor trafikplanlægning er én af elementerne i løsningen.
Trøjborg trænger til en gennemgribende og overordnet bearbejdning af udearealerne. Det gælder både Tordenskjoldsgade men også de tilstødende gader og pladser i området.
Med en tiltagende fortætning af kvarteret, dvs. flere boligere, et større indkøbscenter, og flere attraktive butikker i handelsgaden, er der behov for at se på parkeringsmuligheder og attrative opholdsarealer samt en infrastruktur for både gående, cyklende og kørende i en helhed. Generelt skal farten ned.
Flere kvartere i Århus har gennem de seneste år haft bevågenhed og blevet behandlet i Byrådet – senest Jægergårdsgade, som har fået et tiltrængt løft.
Nu er det tid til at Trøjborg bliver gennemarbejdet af dygtige og visionære byplanlæggere, evt. i flere trin med en kommunalt udskrevet arkitektkonkurrence, der kan belyse flere forskellige muligheder.